Branża kosmetyczna, tak jak wiele innych, w których zachodzi konieczność wykonywania powtarzających się procesów oraz pakowania produktów, zmaga się z problemami dotyczącymi wydajności, szybkości czy jakości pracy. Przedstawiamy, jak w tej gałęzi przemysłu sprawdzają się automatyczne linie pakujące i inne rozwiązania z zakresu robotyzacji oraz automatyzacji procesów produkcji, a także przykłady stosowanych technologii.
Automatyczne linie pakujące w przemyśle kosmetycznym
W firmie kosmetycznej zajmującej się produkcją takich artykułów, jak szampony, kremy, czy żele pod prysznic zautomatyzowana linia pakowania może znaleźć zastosowanie na każdym etapie procesu wytwórczego. Popularnym rozwiązaniem są systemy dozujące. Pozwalają one na precyzyjne napełnienie butelek lub innego rodzaju opakowań, z zachowaniem przyjętego standardu. Można uzyskać w ten sposób znacznie większą powtarzalność niż w sytuacji, gdy czynnością tą zajmuje się człowiek.
Kolejnym etapem, gdzie maszyny będą funkcjonalnym rozwiązaniem, jest samo pakowanie. Mogą one umieszczać produkty kosmetyczne w kartonach lub innych większych opakowaniach, a także zaopatrywać je w odpowiednie etykiety. Czynności te wykonywane są z niezmienną dokładnością, w czym również mają przewagę nad czynnikiem ludzkim.
Automatyzacja procesów produkcji to też elementy pozwalające poprawić kontrolę jakości na poszczególnych etapach. Przy pomocy kamer oraz odpowiedniego, indywidualnie zaprojektowanego oprogramowania urządzenia mogą automatycznie wykrywać oraz eliminować wadliwe produkty jeszcze zanim zejdą one z linii produkcyjnej. Dotyczy to zarówno wad dotyczących samego wyrobu, jak też niewłaściwego etykietowania lub zapakowania.
Korzyści z wprowadzenia automatycznej linii pakującej
Główną zaletą, z jaką wiąże się automatyzacja procesów pakowania w branży kosmetycznej, jest podniesienie jakości produkcji. Wynika to ze wspomnianej już dużej powtarzalności uzyskiwanych rezultatów, w czym automatyczne rozwiązania mają przewagę nad człowiekiem. Produkcja może dzięki temu cechować się ściśle określonymi standardami bez odchyleń od normy w poszczególnych artykułach. Powtarzalność ta dotyczy dozowania płynów, etykietowania i umieszczania w opakowaniach. Wyeliminowanie w ten sposób potencjalnych błędów ogranicza np. liczbę reklamacji, przez co bezpośrednio przekłada się na obniżenie kosztów produkcji.
Automatyzacja pakowania, a także całej linii produkcyjnej, wbrew dość powszechnej opinii, nie jest też wydatkiem, który może z ekonomicznego punktu widzenia obciążyć budżet firmy. Rozwiązania wdrażane przez podmioty działające w branży kosmetycznej pokazują, że inwestycja taka może zwrócić się nawet w ciągu zaledwie kilku lat. Na szybkość zwrotu ma wpływ m.in. ograniczenie kosztów likwidacji błędów produkcyjnych, czy obsługi reklamacji, z którymi dana firma musiała mierzyć się przed wdrożeniem zautomatyzowanych linii.
Nie bez znaczenia w branży kosmetycznej jest też fakt, że automatyczne linie pakujące są projektowane na indywidualne zamówienie, z uwzględnieniem konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa. Rynek kosmetyczny bardzo szybko się zmienia, a do produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie. Receptury oraz metody produkcji często są unikatowymi rozwiązaniami chronionymi przez daną firmę, w związku z czym nie ma możliwości zastosowania automatycznego systemu o uniwersalnym charakterze. Dzięki temu przedsiębiorstwo otrzymuje urządzenia oraz oprogramowania „skrojone na wymiar”, dopasowane do konkretnych wytycznych, potrzeb i wykorzystywanych technologii, co może dodatkowo zwiększać przewagę konkurencyjną na rynku.
Polecane wpisy blogowe
Zastosowanie robotów w przemyśle ciężkim, samochodowym i spożywczym
Sztuczna inteligencja w przemyśle