Ile czasu potrzeba na wdrożenie robota do pracy?

Robotyzacja to obecnie jeden z najważniejszych elementów strategii rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych. Ma on ogromne znaczenie dla zwiększenia produktywności zakładu i efektywności pracy oraz – co za tym idzie – umocnienia pozycji na rynku. To proces wielofazowy, którego kluczowym etapem jest produkcja robotów, ich montaż u klienta oraz ich uruchomienie. Ze względu na złożoność całego przedsięwzięcia, wdrożenie zaawansowanych technologicznie maszyn nie należy do zadań najłatwiejszych. Nie może być również zrealizowane zbyt szybko, gdyż wiązałoby się to z ryzykiem, że robotyzacja będzie przeprowadzona niestarannie i przyniesie przedsiębiorstwu więcej strat niż korzyści. Tłumaczymy, jak długo trwa proces implementacji robotów produkcyjnych oraz co ma na to wpływ.

Co wpływa na czas potrzebny do wdrożenia robota?

To, ile czasu zajmie wdrożenie robota do zakładu, zależy od bardzo wielu czynników. Nie można więc jednoznacznie określić, jak długo potrwa całe przedsięwzięcie. Jak już wcześniej było wspomniane, robotyzacja procesów produkcyjnych jest procesem bardzo złożonym, w którym każda faza bezpośrednio wpływa na kolejną. Z tego powodu, jeżeli na wcześniejszych etapach dojdzie do pewnych opóźnień, opóźnieniu ulegnie również implementacja kolejnych etapów.

Zanim robot produkcyjny zostanie wdrożony do zakładu, konieczne jest podjęcie szeregu działań, które zapewnią jego prawidłową pracę. Są to:

  • Analiza procesów produkcyjnych oraz potrzeb i wymagań klienta – etap ten obejmuje między innymi analizę techniczną, ekonomiczną i operacyjną. To od niego zależy, jakie procesy zostaną zrobotyzowane, jakie zadania będzie realizować robot oraz w jaki sposób będzie pracować. W fazie tej określa się również możliwości finansowe przedsiębiorstwa, możliwości integracji maszyny z już istniejącymi w zakładzie rozwiązaniami technologicznymi i sam cel robotyzacji.
  • Wybór technologii i materiałów, z których stworzony zostanie robot produkcyjny – na to, jakie technologie i materiały zostaną wykorzystane w trakcie budowy robota, wpływają przede wszystkim wymagania klienta oraz budżet, jakim dysponuje.
  • Planowanie działań – na tym etapie firma wykonawcza ustala harmonogram całego projektu. Określa między innymi czas potrzebny do sprowadzenia odpowiednich do stworzenia robota materiałów oraz to, ile potrwa jego budowa i integracja z systemami w zakładzie. W fazie tej możliwe jest już dokładniejsze oszacowanie ceny całego przedsięwzięcia.
  • Projektowanie robotów – projekt tworzy się na podstawie wymagań i możliwości przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem wybranych materiałów i technologii, tego, jakie funkcje ma pełnić robot w zakładzie oraz kwestii bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami prawnymi. Gotowy projekt przedstawiany jest klientowi i w razie potrzeby modyfikowany.
  • Budowa robota i jego zaprogramowanie.

Dopiero po wszystkich tych etapach następuje wdrożenie robota do zakładu.

Wdrożenie robotów w procesie robotyzacji produkcji – o czym jeszcze warto pamiętać?

Należy zaznaczyć, że na wdrożeniu robotów nie kończy się cały proces robotyzacji produkcji. Po jego zainstalowaniu w zakładzie konieczna jest również jego integracja z istniejącymi systemami produkcyjnymi i IT. Oprócz fizycznego zamontowania maszyny trzeba skonfigurować jej oprogramowanie oraz zapewnić komunikację z innymi urządzeniami. Należy także przeprowadzić testy, które pozwolą na weryfikację pracy robota w praktyce i jego optymalizację w razie potrzeby – tak, aby zapewnić maksymalną wydajność procesu produkcyjnego. Bardzo istotnym aspektem wdrażania robotów do zakładu jest ponadto szkolenie pracowników z ich obsługi, a w razie konieczności – również zmiana kultury pracy. Z tego powodu cały proces implementacji zaawansowanych maszyn zwykle trwa kilka miesięcy. Próba jego przyspieszenia może skutkować rażącymi niedociągnięciami, czy to w fazie planowania, projektowania, czy też samej budowy urządzeń i ich integracji.

W Taskoprojekt każdy etap robotyzacji przeprowadzany jest z najwyższą dokładnością, z uwzględnieniem potrzeb i wymagań klienta. Dokładamy wszelkich starań, aby proces ten był jak najmniej uciążliwy dla przedsiębiorstwa. Doradzamy również w kwestii tego, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej w zakładzie oraz przedstawiamy możliwości optymalizacji kosztów.

szybki kontakt