Składanie linii produkcyjnych – kiedy sprawdzi się u klienta, a kiedy lepiej przeprowadzić je u integratora?

Jednym z elementów robotyzacji w firmie może być stworzenie zupełnie nowych linii produkcyjnych, jak też wkomponowanie nowych maszyn do linii już istniejących. Wdrożenie następuje po wcześniejszym dokładnym zapoznaniu się z charakterystyką danej pracy oraz oczekiwaniami klienta, a także wykonaniu indywidualnych projektów. Sam montaż linii produkcyjnych może nastąpić w dużej części u integratora albo w całości od podstaw u klienta. Przedstawiamy, w jakich sytuacjach sprawdzą się obydwie z tych opcji.

Linie produkcyjne składane u integratora

W większości zleceń część prac związanych ze składaniem urządzeń odbywa się u integratora, czyli podmiotu, którego zadaniem jest automatyzacja linii produkcyjnej w danej firmie. Nie ma potrzeby, aby do odbiorcy końcowego docierały maszyny w stanie wymagającym zmontowania od podstaw. Jeśli tylko jest ku temu możliwość, montaż linii produkcyjnych odbywa się u integratora, a do przedsiębiorstwa, dla którego są one wykonywane, trafiają już większe elementy. Zalet takiego rozwiązania jest kilka;

  • Łatwiejszy montaż – integrator ma na miejscu dostęp do wszystkich swoich zasobów, narzędzi czy infrastruktury,
  • Testowanie i konfiguracja – zanim maszyny trafią do klienta, mogą przejść dokładniejsze kontrole i konfigurację,
  • Bezpieczeństwo – dzięki temu, że linie produkcyjne są składane w lepszych warunkach, prace są również bezpieczniejsze, a w przypadku jakichkolwiek problemów specjaliści mają większe możliwości reakcji,
  • Mniejszy koszt – delegacja do klienta wiąże się z koniecznością przewozu nie tylko samych urządzeń produkcyjnych, ale też narzędzi, a także organizacją profesjonalnych zespołów technicznych, a to przekłada się również na koszt usługi. Z tego samego powodu tańsze mogą okazać się szkolenia przeprowadzane na stanowiskach u integratora niż w zakładzie klienta,
  • Poufność – rozwiązania stosowane przez integratorów podlegają ochronie własności intelektualnej, w związku z czym część prac niekiedy musi być przeprowadzona w warunkach zapewniających poufność. Dzięki temu informacje na temat tego, jak wykonana została automatyzacja procesów produkcji, nie docierają również do konkurencji samego klienta.

Składanie linii produkcyjnych u klienta

Mimo powyższych zalet, zdarzają się sytuacje, gdy składanie linii produkcyjnych u klienta w całości od podstaw jest koniecznością. Niekiedy nawet skomplikowane, czasochłonne rozwiązania muszą zostać wdrożone właśnie w ten sposób.

Niekiedy automatyzacja linii produkcyjnych polegająca też na integracji z już wykorzystywanymi systemami i maszynami wymaga nieustannych modyfikacji, których nie da się przewidzieć w warunkach montażu u integratora. Taki charakter środowiska pracy sprawia również, że bezpośrednio u klienta można przeprowadzić dokładniejsze testy, dzięki którym lepiej dopasuje się ustawienia urządzeń do wymagań.

W niektórych sytuacjach robotyzacja linii produkcyjnej przeprowadzana całościowo u klienta, włącznie ze składaniem urządzeń jest po prostu bardziej opłacalna finansowo i czasowo. Może to dotyczyć np. sytuacji, gdy pojawiają się trudności logistyczne związane z ewentualnym transportem dużych modułów. Składanie linii produkcyjnych u integratora w przypadku niektórych zakładów produkcyjnych mogłoby spowodować również dłuższy, bardziej odczuwalny ekonomicznie przestój w pracy niż ma to miejsce, gdy wszystkie systemy i maszyny montowane są na miejscu u klienta. Oprócz tego konieczność przeprowadzania prac w przedsiębiorstwie produkcyjnym może być wymagana przez przepisy prawa – np. dotyczące bezpieczeństwa.

Większość prac montażu i składania linii produkcyjnych przeprowadza się zatem w bezpiecznych warunkach u integratora. Charakterystyka pracy lub inne specyficzne szczegóły mogą jednak spowodować, że konieczne będzie przeniesienie całego procesu do firmy klienta. Ważne, aby przeprowadzone zostało profesjonalne projektowanie linii produkcyjnej przez wykwalifikowanych specjalistów, ponieważ dzięki temu można dobrać rozwiązanie najbardziej optymalne zarówno ze względów finansowych, jak i czysto praktycznych.

szybki kontakt